2008/06/18

Celine Dion 08-06-07

Vi kom med flyget till Stockholm drygt en timme innan middagen var bokad på hotellet, 18.00, så vi hann checka in och packa upp i lugn och ro. Från Arlanda tog vi Arlanda Express och direkt vi kom till stationen fick vi tag i en taxi.
Vi fick a la carté, förrätt var tomat och mozzarella och rött vin.
Till varmrätt valde jag mörad ryggbiff med sparrisbearnaise och pommes med rött vin och Jonny tog Lubb med sidfläsk, kapris och färsk potatis och vitt vin.
Till efterrätt fick vi jordgubbar med mynta och ett väldigt sött dessertvin. Men det var väldigt gott och restaurangen hade en mysig utsikt mot Globen.
Sen på kvällen gick vi ut en stund och tittade nära hotellet och sen såg vi lite tv på rummet. Vi hade tänkt gå ut tidigare under eftermiddagen då det var Nationaldagen men det blev lite kortare vistelse iom att vi fick ta flyg istället för tåg men det var ganska skönt ändå att få kortare resa.
På lördagen sov vi ut ordentligt och sen gick vi i lite affärer och hittade lite kläder, mest tröjor. Vid 17-tiden var det bråttom upp på hotellrummet för att fixa oss iordning för att hinna till PreConsert innan 18.30, så vi bytte om och grejade och sen sprang vi ut till en taxi. Det var svårt att ta sig ända fram till dörrarna så taxichauffören (väldigt trevlig karl) stannade en bit ifrån för han ville inte lura oss på pengar, genom att stå och köa ;-). 2 !! min tillgodo hade vi när vi kom till entrén efter att ha gått runt halva Globen.
Väl därinne spelades hög musik av Celine och vi kom till en mysig restaurang och beställde bord.
Vi började med att beställa in vitt vin och Skagentoast till förrätt och till varmrätt provade jag kycklingfilé m pommes och grönsallader, Jonny valde lax med potatis och givetvis varsin öl :-). Förbandet Calaisa började spela 19.30 men då hade vi precis ätit klart, så vi gick i lugn och ro ut "för att få luft", sen köpte Jonny ett program med info om Celine, bandet, dansarna och turnén och en lila tshirt. Vid 19.50 var vi på plats och lyssnade halvhjärtat på Calaisa och fotade varandra. 20.15 var förväntan stor, applåderna tog fart när Celine-musik började spela i högtalarna och fem minuter senare steg hon ner på scenen och började med att framföra "I drove all night". Helt suveränt. Det var en blandning av rockig musik, en hyllning till Queen och Freddie Mercury och tunga ballader som fick fram tårarna.
Hon sjunger med sån känsla och lever sig verkligen in i showen och musiken. Dansarna var jätteroligt att se på, väldigt duktiga. Under två timmar uppträdde hon och avslutet blev som bekant "My heart will go on". Ljuskronor sänktes ner från taket och bilder från Titanic visades i början av låten. Sen tackade hon för sig och gick ut i gången bredvid oss :-)) Kul att sitta så nära henne.
På hemvägen stannade vi utanför Globen och fotade lite och sen tänkte vi stanna en taxi men vi bestämde oss för en kvällspromenad till hotellet. Lite osäker på vägen var vi men vi hittade rätt, ungefär 1,5 km promenad så det var inte alls långt.
Väl framme på söder gick vi och handlade lite dricka och sen gick vi på rummet och beställde upp en Brie och salamismörgås och en fruktsallad och en stund efteråt var det dags för sängen.
Vi vaknade vid lunchtid så frukosten hann vi inte med utan vi packade ihop alla saker och checkade ut klockan 12, sen gick vi på Åhlens och fikade och sen tog vi tunnelbanan till T-centralen och väl där låste vi in väskorna och fick på stan kring 14-tiden. Vi hann springa runt i ett par timmar iaf innan vi gick på Jensens och åt snackkorg och drack öl och cider medan vi väntade på Ceasarsallad och grillad lax *mums*.
Tåget gick hem 17.15 så vi begav oss till stationen en halvtimme innan för att hämta väskorna, köpa mer dricka och hitta avgången. Det var väldigt varmt på tåget men vädret blev sämre och sen var det mulet hela vägen hem från Uppsala-trakten. Vi fikade ett par gånger, jag nickade bara till en stund medan gubben sov lite längre.
Väl i Luleå, 45 min senare än utlovat, 8.10, var det +10 grader och mulet.
En liten kontrast med tanke på att det var soligt och varmt, mellan +30-35 grader hela helgen.
När vi kom hem packade vi upp, var ute med katterna och sen vilade vi middag.

En härlig resa, nu planerar vi redan nästa.