2009/10/17

Funderar vidare...nattsömnen som försvann

Natten har varit helt galen. T somnade vid 21 och slumrade drygt en timme. Sen vaknade hon och var tokbusig en timme. Sen somnade hon 1½ timme och vaknade 4....sen somnade hon om till 7 och då gav min knopp upp och jag var helt uppe i varv så jag satt uppe medan T sov till 9.30... Allt som allt 5 timmar sömn på ett dygn. Har ätit pizza tidigare i eftermiddag och nu snart tv så jag kommer säkert somna... Det vänder så snabbt när man har fått någon bra natt. Undrar om T´s mage var för gasig för hon åt mer pure igår....
Tidigare nätter i veckan har hon sovit sig genom med undantag för att hon vaknar några minuter så vi får bädda om henne igen. Så det är mindre uppvaknande.
Ha ha, när hon väl är vaken ska det vara action , men när det växlar så är det soffläge som gäller...hela kvällar :-) Men det är så gott för hon växer ju så fort, så fort. Snart sju månader.
Ikväll blev hon trött hos mormor så vi åkte hem vid 19 och hon somnade i bilen. Hemma så vaknade hon halvt och smågnällde och sen övergick det till att hon ville ha närhet. Efter 20 somnade hon mätt och belåten.
T kan lätt bli kinkig och tvär om hon sitter stilla längre stunder. Mamma hade fullt upp med att gå runt med henne nu ikväll. Hon sjöng och jollrade och sen slutade det med att mamma höll T i händerna så provade de att gå runt i köket och T steppar försiktigt fram på tårna och ibland stannade hon och rockade loss....hon står och småstudsar eller svajar med benen på ett och samma ställe. Stolta morföräldrar ;-). Jag är så glad att Thea finns här hos oss, för allt tidigare rasar av mig mer och mer, ju längre tiden går.

Bockar av alla bra kvällar som hon somnar bra på .
Amningen har nog minskat ändå...när jag sitter här och funderar....senaste veckan äter gumman åtminstone en halv pureburk till lunch, ratar fortfarande gröt och välling till frukost och kvällsmål, förutom ett par små skedar....
Vi har testat både majsvälling och havrevälling, så kvar är väl då vanlig välling. Får testa imorgon. Vi har provat med att jag går ut eller åtminstone går ifrån så får mannen prova ge välling, men efter lite envisa försök så blir hon kort sagt förbannad . Det skulle vara guld värt att kunna ge mer annan mat, så jag vågar lämna henne längre stunder, om det behövs.
 
Nu är det läge att bestämma sig innan årsskiftet för hur jag ska göra. Ska jag studera eller ska jag jobba deltid?? Lutar åt studier, åtminstone ett år, så får jag se. Jag vill hinna fortsätta på mina bokdrömmar. Samla ihop alla information, alla dokument jag har, begära journaler osv, så jag har allt på papper och sen skriva utkast efter utkast så har jag förhoppningsvis en bok sen. Jag får skriva steg för steg här lite kort under "Bokdrömmen", så har jag delmål för det också här i bloggen.
 
Enligt mvc förresten ska måtten se ok ut, men det är inte säkert att det blir revansch om det blir någon nästa gång. Totalmåttet var 31,5 men ett mått saknade någon mm, så det beror helt på...
Jag vill inte uppta allt för mycket om det ändå än i bloggen, för ärligt talat. Just nu är det mycket. Jag behöver ändå tid...tid för oss, tid för att gå ner i vikt, tid för att orka ringa läkaren igen, tid för att orka med hormoner och tid...Ja, jag behöver helt enkelt tid.... Så det blir inga samtal, men....
 
.....Tid....och skrivande!

1 kommentar:

Elin sa...

Läste om d där att lilltösen var svår å få till ro att somna...Kommer ihåg det där...

Visst tar du de lungt med kaffet? OM hon ammas alltså fortfarande? Eller hon kanske kräver mindre sömn om dagarna?

Hoppas annars allt är bra....
Kram <3
:-)