2011/01/15

20 dagar kvar

nedräkningen är total nu sen senaste veckans händelser. I tisdags eftermiddag medan familjen vilade middag satt jag i soffan och spelade en stund och funderade precis på att gå upp och göra middag. Då helt plötsligt började jag få ont i ryggen, ungefär som mensvärk. Det strålade ner mot ljumskarna och magen blev alldeles spänd.
Strax efteråt kände jag att jag var lite fuktig så jag gick iväg och såg att det hade kommit en mellanstor blödning, dock inte klarröd.
Det första jag gjorde var att sms:a mamma som bad mig ringa förlossningen. Kort därefter ringde jag förlossningen och de sa att det är svårt att bedöma över telefonen vad som var på gång så jag skulle få komma in på kontroll. Jag väckte mannen och bad honom komma, att vi måste förbereda oss på att åka in för kontroll.
Kring 19.30 var vi på Förlossningen och togs emot av samma barnmorskan som jag talat med via telefonen. Innan vi åkte var jag noga med att känna efter att bebisen rörde sig och att jag fick sammandragningar med jämna mellanrum. Väl i undersökningsrummet kopplades jag till ctg och fick ligga ner i en halvtimme ungefär till att börja med. Värkarna kom då med 10 min mellanrum och var ganska kraftiga. Bebisen var värre livlig så de fick lägga tillrätta apparaten ett par ggr till och vänta ytterligare 20 min. Sen var det dags för ultraljud och bebisen såg ut att må bra och var aktiv. Huvudet hade sjunkt ner och de konstaterade att det måste varit en teckenblödning. Kvällen fortsatte med värkar fram till natten.
Dagen därpå hade jag lite värkar igen och planerat besök hos mvc. Barnmorskan sa att allt såg bra ut. Värdena helt ok, sockret var i balans och järnvärdena super, så fick bara förmaning att fortsätta tänka på vad jag äter och inte fuska speciellt mycket.
Innan vi åkte hem tog vi en tur till mina föräldrar och stannade där till kvällen. Åt en liten kebabtallrik och satt och pratade då jag märkte att jag fick mer värk igen. En blödning igen men mindre än förra gången och den avtog den också så jag konstaterade att det var rester från dagen innan. Konstigt. Vid 16.30 kom blödningen dagen innan och den här en stund innan.

På vägen hem hade jag regelbunda värkar med 10 min mellanrum. Vi stannade till för att hämta ett paket så jag passade på att sträcka på benen. Väl hemma lugnade det sig igen till natten. Torsdag och fredag har jag mest haft lite värkar kring eftermiddagen, lite smått under kvällarna men väldigt oregelbundna. Men det är på gång. Som läkaren sa "Det kan ta allt mellan ett dygn och flera veckor". Förra gången hade jag ingen blödning alls, sammandragningar på kvällarna, mest när jag arbetade, precis som nu innan jag blev sjukskriven, men inte sådana här förvarningar så det gör att jag funderar och känner efter hela tiden.

Gumman har varit busig och go hela veckan. Hon försöker hela tiden att säga nya ord och härmar oss. Det har blivit en massa bad under kvällarna, test av chili con carne igen, potatisgratänger och pajer. Nätterna har varit lite tuffa. Mycket uppvaknanden och spring till mamma och pappa. Ibland kan det vara drömmar, men ibland bara för sällskapet, ny blöja, kanske lite mat eller för att somna med oss istället.
Jag har känt mig värre huslig mellan vilpauserna och nu skiner snart hela huset. Dags att fortsätta släppa in våren. Födelseplanen är inskickad och det sista är packat så det är bara att fortsätta vänta...och vänta...börjar bli nervös, men förväntansfull.

Just ja! På ultraljudet den 10:e fick vi veta könet ! Surprise!!

Inga kommentarer: