2011/03/24

Framsteg och soloflygning

I tisdags var jag solo för tredje gången sen vi kom hem. De två första gångerna var en piece of cake då Lilly mest bara sov sig genom förmiddagen, men nu senaste veckan har hon börjat ha mer vakentid och vill vara mer med oss och se vad vi gör, prata och visa sitt härliga leende.
När mannen kom hem var jag ganska slut av första riktiga prövningen att bolla mellan en liten som ammar och en tjej som behöver sin lektid och uppmärksamhet, men trots att hårtussarna nästan flög av mig så fick jag ihop dagen bra till slut

I början av veckan har Thea lärt sig räkna till tio och hon vill att vi läser mer för henne. Igår sa hon sin första treordsmening "Se på bebis" när Lilly vaknade efter sin eftermiddagsvila. Det är så roligt att följa varje framsteg i utvecklingen och det märks att hon snart är två år. Hon pratar mer och mer och vill och kan själv men har inte riktigt tålamodet än att vänta alla gånger så vi får bromsa henne, prata och hjälpa där det behövs.
Förutom en klätterperiod som hon fortfarande är kvar i så  har hon börjat tycka om höjder mer och mer. Det ska byggas höga pyramider, med kuddar, klossar och burkar från skafferiet. Maten har varit lite si och så men vi kommer på knep efter vägen. Hoppa mellanmål, inte för mycket dryck mer än vatten, dra lite på måltiderna och om vi fikar så gör vi det direkt efter maten så hon inte är för mätt till nästa gång.

Nu väntar på vi på en lasagne i ugnen och imorse när jag vaknade tidigt, Thea ville leka själv, Lilly sov och då jag ändå inte kunde sova så passade jag på att baka. Det blev en sockerkaka, en tigerkaka och en apelsinkaka med krossad mörk choklad.

Dagarna skuttar iväg och det är fullt upp hela tiden. Det gäller att hitta sina tillfällen att sitta ner och göra lite annat som behövs i hushållet, men snart har vi nog full koll.

Jag funderar även mer på vad jag ska göra sen och det lutar åt studier ett tag och jobba extra. Men inga detaljer än. Först ska jag snusa bebis ett tag till och busa med gumman och stanna i nuet.

Inga kommentarer: