2011/03/21

När allt börjar kännas så mycket lättare

I förra veckan kom jag till en punkt där jag kände att jag mår bättre och bättre nu och tar distans från allt som har med den tidigare barnlösheten att göra. Det stämmer bra att det tar ungefär lika lång tid att komma ur allt, som man har varit mitt i allt.

Med det sagt så är det dags att skriva en liten förlossningsberättelse och sen fortsätter bloggen mer i en liten annan anda hade jag tänkt. Dagarna är så fullbokade så blogg, mail och "Att göra" listorna växer och bockas av lite nu och då under de luckor som finns.

Lilly har blivit en månad gammal 11/3 och dagen till ära firade hon med att äta och sova ordentligt nästan hela dagen och på morgonen fyrade hon av ett riktigt härligt första bebisleende :). Vi har kameran redo och ska föreviga en bild.

En sak som gör att jag känner att jag mår mycket bättre, det är att jag har sån lust att göra en massa mer saker. Jag lagar mer mat, provar nya recept. Bakar olika kakor och bröd och gumman mumsar och vi festar till det en massa. Glass i kvällssoffan och tända ljus på bordet. Det som är lite svårt än, men som blev bättre efter första veckorna hemma, är samvetet och dragkampen mellan två barn. Nu går det lättare och jag har hittat mer rytmen så jag vet när jag har mer tid att tex spendera med gumman och leka med henne eller när det är läge för promenad.

Vi har varit på kontroll vikt och längd igen och kurvan ser bra ut. 9/3 var Lilly 53 cm och vägde 3710 g.
Nästa träff om vi inte åker in för kontroll är läkarbesök i början på april.

I lördags var faster hit för att träffa båda gummorna. Hon hade med sig jättefina presenter till båda två. Tusen tack faster! Nu har Lilly en egen liten garderob utöver de två set vi har köpt med Lilla My och Katten Jansson. Flera bodys, röda byxor och små sockar. Gumman fick en pusselbok och halsband + armband i rosa. Jättestolt.

Nu sover båda tjejerna lunch. Den ena i sin säng och den andra i pappas armar. Dags att påbörja lunch och sen vila själv när de andra går ut. Jag har i skrivande stund varit uppe sen 5.30. Busat, städat och gjort gröt så min vilotid är nära. Jag var hemskt dålig på att vila också första tiden och det påverkade både ork och humör,   men nu stundar nya tider som sagt och sikte på att finna en riktigt bra balans.

Nu vaknar gumman. Hennes omställning fortsätter gå bra, men efter ett par veckor märkte hon att "Oj bebis är här för att stanna" så efter det märker vi på henne när hon tycker att Lilly tar för mycket tid och vi läser av henne bättre och tar tid för bara henne. Det är så roligt med gumman. Hon blir mer och mer självständig, jag kan och hon pratar för två ibland, lär sig nya ord och har ställt om dygnsrytmen själv. Favoritserien när är "I drömmarnas trädgård" och hon älskar att bygga tåg och göra höga torn med klossarna.

Nu vaknar tösen så det är dags att återgå till resten av dagen. Nu så här under kvällen känns det att det varit full dag snart. Ingen direkt vila så det blir en tidig kväll. Just nu glassfest och en liten som är på väg upp.

God kväll!

Inga kommentarer: