2009/12/29

Första julen med gumman

vilken härlig dag :) Jag var så blödig kvällen innan och trodde att de tidigare minnena skulle smärta för mycket och göra sig påminda, men jag ställde om under natten och vi la fram klänningen som hennes farmor stickat, strumpbyxor och röda sockar.
Vid 15-tiden åkte vi iväg. Gumman var lite växlande i humöret, men jag underhöll henne i bilen. Väl framme fick hon se morbror för första gången och sen kramas lite med mormor och morfar. Men då brast det i ett litet mammakalas. Men hon är ju liten och det är en stor omställning att komma till ett nytt ställe med lite mer människor på en och samma gång (vi var hos min mormor).
Vi har mest åkt på besök till släktingar och haft ett par vänner på besök och sen mest varit hemma, lekt och promenerat och nu senaste tiden varit oerhört aktiv med att få gumman att äta mer.
Nåväl, mer om det sen. Vi satt och pratade lite, drack glögg och gumman mjuknade lite. Sen var det dags för middag när mina kusiner och min moster kommit fram. Middagen gick ganska bra. Gumman fick öppna sitt första paket för att få fokus på annat. Hon åt lite skinkbitar och potatis, men hon började nog bli lite trött för inget var direkt så där jättebra. Majskrokar, det går alltid ner. Efter maten fick hon ny blöja och lite mat och då kändes det bättre. Mina kusiner ville prova att hålla henne och det gick också bra. Jag gick ut en sväng med min mor och sen gick larmet. Trött tös somnade i famnen och sen fortsatte hon sova i pappas famn medan han satt i en gungstol.
Vi fikade och pratade lite under tiden.
Efter drygt en timme vaknade hon och det var dags för julklappar :) Hon satt i mitt knä och vad paket hon fick. Men pappret som annars brukar vara intressant hemma när reklamen kommer, var i underläge, till fördel för alla lappar som satt fast på kläderna.

Av oss fick hon en pulka som vi provade dagen innan på väg till Gk´s. Sen köpte vi en klosshink och den sitter hon ofta och leker med och smäller klossarna mot varandra och så en pyjamas i större strl.
Av mormor och morfar fick hon kläder, fleecedress och strumpbyxor med halkskydd och en turkos mjuk hund, morbror hade köpt en grönrandig tröja och mörkbruna coola byxor. Hon behöver ju lite tuffa kläder också. Allt behöver ju faktiskt inte vara rosa på barn, fast fint är det.
Av gammelmormor fick hon en stor Hello Kitty figur och gammelfarmor hade köpt en mysig lila klänning med blommor på.
Farmor och farfar gav en massa sockar med halkskydd, en leksakslarv som blinkar och låter, en vit nalle och en skotskrutig klänning med tillhörande body och en Nalle Puh tavla.
Av min moster fick hon ett badlakan med Nalle Puh motiv och det är så välkommet för hon har snart växt ur sina badcaper.

Vid 20-tiden hade hon börjat bli lite trött igen så vi började förbereda oss på att åka hem och packade ihop eftersom. Väl hemma öppnade vi de sista klapparna och lekte en stund med gumman. Sen var det dags för lite kvällsmat och sen God natt! Helt färdig av allt julfirande. Vi satt uppe en stund men sen fick vi en välförtjänt sovmorgon allihopa.

Gumman har ätit riktigt ordentligt senaste dagarna. Hela grötportioner, hon sover bättre under nätterna, förutom senaste natten, då var det tungt igen. Men i det stora hela så vänder det till bättre tider. Gumman somnade sittandes mot pappa i förrgår och det är ett framsteg, för annars har hon oftast varit väldigt mån att få somna i famnen på någon av oss.

Jag är så tacksam, så tacksam. Nu ska jag maila jobbet för om ett par dagar firar vi in 2010 och jag ska ha planen färdig senast två månader innan jag börjar jobba!

Ta hand om er alla!

Inga kommentarer: