2008/05/05

Andra ubildningsdagen 4/5

Vi började 9 på morgonen och pratade kring hur vi upplevde första dagen. Därefter fick vi prata om "Vad som är bra med att ha barn" och även diskutera lite kring detta. Vi pratade även kring samhällets syn på adopterade och fick diskutera lite kring samhällets syn på familjer utan barn etc.
Vid 10 tog vi en liten fika, smörgås, ciabatta och kaffe. Efter det fortsatte vi prata om anknytningen och anknytningen då den inte fungerar. Väldigt intressant.
Lunch 12 och då serverades salladsbuffé igen och varmrätt var renskav vilket jag hoppade över för magen var lite orolig.
Efter lunch kom en tjej och berättade om Babymassage under en timme och visade på en docka hur man kan massera barnet vid olika åldrar. Vi fick även prova på en lättare handmassage på varandra, två och två satt vi mot varandra. Efter det tog vi en liten bensträckare och pratade ute i solen. Sista timmarna fick vi hemläxa att fundera över hur vi tror våra nära kan hjälpa oss, vilka förutsättningar de har och vilka förutsättningar vi har som blivande föräldrar och om det är något vi behöver arbeta på innan vi får barn och hur vi ska arbeta med det. Jag vet redan vad och hur jag ska lösa detta . Vi hade även ett födelsedagsbarn som vi firade med tårta och kaffe medan vi sista stunden satt i grupper, män och kvinnor för sig och talade om vår barnlängtan. Då de flesta kvinnor förutom jag och en annan kvinna genomgått väldigt många ivf-försök pratade vi mest kring det men även väntetider, lite kring krav och vad som behövs och hur man bäst reder sig under väntan som kommer bli. Mitt tips: Göra undan uppgifter snabbt och boka in en massa roliga saker till en början. Resor, grillkvällar under sommaren och lite annat.
Dagen avslutades med att summera hur vi känner efter vår första utbildningshelg.
Jag känner mig förväntansfull och trygg och väntar med spänning på fortsättningen.

Inga kommentarer: