2009/11/30

8 månaders dagen

snart är det första julafton med gumman. Vad fort tiden har gått!
Veckan som varit har varit full av framsteg, dock är separationsfasen lite tuff, men ack så mysig. Varje gång jag lämnar ett rum eller går i duschen hör jag "Maa-ma-ma-ma-maaah" och ett evigt sladdande med gåstolen.
Igår ställde sig gumman mot soffan och höll i sig, så får se när hon vill börja undersöka allt runt omkring sig?
I famnen vänder hon sig i krypposition, men hon har bara testat lite smått att åla sig fram på golvet. Vår säng är annars ett bra ställe för bus.
Igår tänkte vi åka iväg till svärföräldrarna men efter flera dagar med nattuppvaknande så var gumman så trött, så trött, så hon somnade flera gånger i famnen och till sist sov hon och vaknade allt mellan 18 och 22. Sen bus en stund, sen sömn, vakna vid 2-tiden, vakna vid 8-tiden och sen sov hon igen och gjorde morgon vid 10.
Det märks att mycket händer för henne. Just nu försökte hon ta en tugga av bordet när hon racade förbi i stolen!

I fredags somnade hon i famnen hos pappa och det är så bra att hon kommer sig till ro, inte bara i amningsposition hos mig, utan att det går framåt där också. Hon äter bättre och bättre vanlig mat, så är nog nere på ett snitt av 4-5, ibland 3 amningar per dag. I förrgår drack hon 30 ml välling så ska testa någon kväll igen då hon inte är så trött och passa på om tänderna fortsätter vara lugna, som de varit senaste dagarna.

Skönt att både hon och vi får pausa.

Jag längtar så tills bror kommer upp. Tänk om det skulle gå att ta en liten drink, vin och surrkväll, antingen hos våra föräldrar eller hemma hos oss? Hur som, så vill jag passa på att träffas så mycket som möjligt.

Jag tänkte baka lite under helgen men då gumman har varit närhetsberoende, så ska jag se om det är läge att göra det idag istället. Kanelbullar, lussebullar och mjuk pepparkaka står på agendan. Sen ska vi sätta upp julgardiner. Granen har vi tänt för ett par veckor sen ute och innegranen klädde min man i fredags kväll!


Inga kommentarer: