2012/10/04

Vårdnadsbidraget för alla...varför inte...

Vår hemkommun vill tillsätta fler socialsekreterare...samtidigt säger de nej till vårdnadsbidrag, som kan ge föräldrar till barn i tidig ålder en chans att vara hemma mer och inte behöva ha barnen i förskola på heltid...jag undrar i mitt stille sinne hur politikerna har tänkt där...varför inte lägga resurser från start istället för att behöva ett större skyddsnät, när barnen blir äldre...

Nu löser de flesta hemmavistelsen på egen hand, men ett välkommet bidrag istället för att ha barnen på förskola och samtidigt spara pengar på samhället som inte behöver lika stor buffert för förskolan borde väl ändå på sikt vara bättre?
Jag är för jämställdheten och förstår rädslan kommunen har kring det arbetet, men jag kan för mitt liv inte förstå hur jämställdheten kan få gå före våra barn?

Jag erkänner att mina prioriteringar har i stort sett förändrats helt sedan vi fick barn. Jag är inte samma person som gömmer mig i jobbet och hemma med katterna. Mitt första och största fokus är barnen och hur de ska må så bra som möjligt.

Jag pratade med ena fröken på förskolan idag och vi har grundtimmar 15h för båda barnen idag. Då vi inte varit riktigt redo för förskolan och då mycket har hänt senaste tiden ansåg även hon att det bästa är att våra barn får vara hemma större delen av tiden och att vi gör rätt som prioriterar barnen först.

Senaste veckan har jag sett hur bra de trivs på förskolan, men de blir trötta och behöver pauser hemma, liksom T behöver en del tid med andra barn, som då går förskola och lekparkerna häromkring ekar tomma under dagtid...L har börjat leka mer med barnen senaste dagarna och inte bara bredvid, men då hon endast är 1,5 är ju hennes primära behov familjen.

Det är största anledningen till att jag för närvarande väljer att förlänga ledigheten och arbeta nära hemmet. Barnen är mitt allt.

Inga kommentarer: