2010/03/30

Första födelsedagen

blev jättelyckad. Vilken härlig dag! Kvällen innan började med blandade känslor. Eftermiddagen innan gumman föddes tänkte jag ta en riktig vilodag, med en massa tv-serier och glass. När jag var på väg att hämta min kära glass gick vattnet när jag ställde mig upp från soffan. Kl 14.00 ringde jag förlossningen och ett par timmar senare var vi där.

Resten försöker jag göra till historia eftersom och det ger sig säkert med tiden. Nu har ett helt år gått sedan dess och jag har fått mer och mer distans.

Första månaderna kommer jag ihåg som ett underbart och mysigt kaos, i sömnbristens och amningens tecken. Sen började vardagen hitta sina gilla gång, tillbaka till en lite snurrigare period under hösten, med mysiga promenader och fortsatt massa amning, till att börja upptäcka mer och mer vid ett halvår, till separationsfas före och efter juletider och nu, en alldeles underbar egen person, som jag älskar över allt annat. En massa bus och härliga skratt och lite små prövningar och jag märker verkligen vilken egen liten person hon är. Liten men ändå stor som klarar sig mer på egen hand, som går längre svängar, som dansar och sjunger till varje låt hon hör på tv.
Jag har styrt om hela mitt liv efter henne och jag gör det med glädje, för äntligen gick högsta önskan i uppfyllelse. Jag kommer aldrig att glömma varifrån jag kommer, vad min kropp har gått igenom på vägen. Ärren finns kvar även om de bleknar med tiden, men jag kommer aldrig glömma.

Nu kom min sentimentala sida fram igen... Födelsedagen. Den startade med en stund i soffan, musik och dans. Efter frukosten var det dags för ett bad. Första badet i stora badkaret. Gumman såg helt överlycklig ut. Ett stort bad med mig och det gick att ligga ner och sprattla ordentligt med benen. Vi satt en bra stund tillsammans och tog det lugnt och lekte med ankorna och en gul liten båt.
Sen dags för lunch och efter det blev gumman så trött så trött. Hon hann med nästan två timmars vila innan farmor och farfar kom på besök. De hade med ett silverfärgat paket som innehöll ett litet leksakspiano med flera olika djurläten och melodier och det var väldigt populärt. Sen var det dags för tårta och gumman fick fria händer. Vilken rolig syn. Tårta i hela ansiktet, runt hela stolen och ner mot benen. Men roligt hade hon.

Efter lite fika så kom faster och kusin förbi. Under tiden monterade min man bord, stolar och en leklåda som farmor och farfar hade köpt åt oss när de var på Ikea. Av faster och gänget fick hon lite saker till sandlådan som kommer till våren och ett par böcker.
När de hade åkt så passade vi på att äta middag, Fiskbullar och potatis och Thea passade på att ladda batterierna. Sen kom gammelmormor och hennes man, med hund och min kusin. Av de fick hon första dockan och en stor boll. Mormor och morfar och gammelfarmor kom strax därpå och av de fick hon en bok, ett par filmer, en jättesöt klänning och en slant till det som behövs. Funderar på att köpa en Bobbycar.
Mot kvällen började det bli dags för kvällsgröt efter en massa bus. När alla åkt fick gumman en nytändning och busade runt i en timme ungefär men sen var det god natt direkt. Lilla vännen. Helt slut och dagen därpå blev i lugnets tecken. Lite mindre bus och mer vila, precis som det ska vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet en liten tös till som snart fyller år!
Kram på er alla!
Mamma