2010/01/23

Nothing Good Happens After 2 A.M

är ett uttalande från "How I met your mother" och det stämmer rätt bra anser jag. Varför? Jo, som den nattuggla jag är, märker jag att funderingar man bär med sig under dagen, blir till en enda stor gröt under natten. Omdömet är inte det bästa. Man är trött, men kan ändå inte sova. För trött för att tänka klart, fast man har mer tid för eftertanke. Ett råd jag har fått under de perioder jag kämpat med sömnstörningar, är att alltid ha ett anteckningsblock bredvid sängen och skriva ner sina funderingar, saker man kommer på att göra osv, för att sen ta det på morgonen. Inte mitt i morgonstressen, utan kanske när man fått den där första koppen kaffe. Då man är på topp för dagen så att säga. Du sover bättre på nätterna om du bestämmer dig för ett avslut för dagen.
Ett tips jag även fått för länge sen är att avsätta fem minuter åtminstone, varje dag om du behöver, för att älta, fundera och reflektera. Ta de minutrarna eller den stunden, till att riktigt grubbla och vända på saker. Sen säger du till dig själv; "Nu släpper jag det här för idag".
KBT rekommenderar jag starkt för de som behöver sätta sig ner och förstå sambandet mellan "Känsla, beteende, tanke". Våra känslor påverkar vårt beteende och våra tankar. Tankarna påverkar vårt beteende och våra känslor. Beteendet påverkar våra känslor, som i sin tur påverkar tankarna.

Det är bara du som kan förändra ditt liv. Det är bara du som har ansvar för ditt liv, ingen annan. Jag lever och andas för min dotter, hon är mitt allt. Det är hon som håller mig uppe och det är för hennes skull jag kämpar vidare. Det är för hennes skull (och för min) som jag har styrkan att förändra mitt liv framöver.

I morse var jag riktigt trött av att ha varit uppe länge. Natten innan såg jag Golden Globe och var uppe till 4, så igår unnade jag mig en middagsvila. Så härligt. Gumman snusade bredvid mig i rummet.
När vi åt morgongröten var även gumman väldigt trött men hon åt med god aptit efter lite knorrande för att hon fick sitta själv medan jag gjorde maten och sen haklappen, som hon numera hatar. Efter halva portionen blev hon alldeles galet busig och brast i ut i världens skratt och leendet var som ett stort D i ansiktet.
DÅ smälte mitt hjärta och humöret skiftade helt för dagen. Från att ha drömt en massa under natten och skruvat på mig, vaknat ofta.... till att brista ut i skratt tillsammans med henne.

Nu vilar hon middag med pappa och jag sitter uppe i soffan och tittar på katterna bredvid mig. Gumman somnade i famnen när jag såg tv. Lilla vännen. Så trött idag. Det var full rulle igår. Bus och pulktur och idag var det inte alls lika roligt.
Jag har en bit att jobba på, med mitt tålamod, med att lägga bort det gamla och in med det nya. Jag är på väg. Jag har vår dotter bredvid mig och med henne klarar jag allt.


I´m so blessed that I´ve got you in my life!

1 kommentar:

mamma sa...

Tack! För den fina bilden när vår Älskade Thea varit ute på pulk tur.

Älskar er ala!
Kram!
Mamma och mormor