2010/02/02

Tuff dag - skål

Ikväll när huset somnat öppnade jag en flaska vin och för första gången på snart 20 månader tog jag ett glas...blåbärsvin. Ganska gott men sött. Kommer nog inte köpas igen, men känslan av ett vinglas i handen och mysa ner sig i soffan med katterna, det var värt det.

Idag var jag med gumman på bvc och hon är nu hela 69,5 cm lång och väger 8,5 kg. Lilla snäckan.
Sen fick hon slå klossar mot varandra, leka lite på golvet, visa att hon kunde krypa lite grann, men vi fick bromsa henne för hon ville hela tiden till datorsladdarna, precis som hemma. Sen fick hon en mjuk liten fågel av bm att hålla i. När bm sen ville ha tillbaka fågeln och frågade snällt var det en mycket tveksam dam. Precis som att hon tänkte; "Men du gav den ju till mig...den är min" :) Men hon gav tveksamt tillbaka den EN gång. Sen ville hon ha klossarna igen.
Fick lite frågor kring mat och jag berättade om amningen. Bm instämde att gumman kommer nog visa snart själv när det är dags att sluta helt. Det märks att gumman än är i en lite känslig fas. Det kommer lite kring 10 månader också. Hon vill alltid analysera människor, kända som okända, en längre stund, innan hon slappnar av. Ser hon inte mig eller om jag går iväg så blir hon alldeles till sig, men sen är allt ok.
Så länge alla följer hennes tempo så är det lugnt.

På vägen hem gick vi förbi Apoteket och en söt dam fick världens leende på läpparna när hon såg Thea. Så härligt att se och jag förstår de. Köpte hem lite nödvändigheter. Ska se om jag får bukt på min torra hud som verkar ha tappat lyster sen efter graviditeten och vädret gör inte saken bättre. Så torr i ansiktet. Funderar på att göra ett test med olivolja och mineralsmink då jag har känslig hy. Lite mer naturligt. Ja, jag ska testa.

Innan vi åkte hem tänkte jag om det är dags för ett besök till jobbet, men Thea hade problem med magen innan vi åkte och åt inte förrän strax innan vi for vid 14-tiden, slumrade bara en stund i bilen. Sen var hon jätteledsen när jag la ner henne på skötbordet hos bm och blev inte glad förrän vi satt i bm´s rum. Jag tänkte att hon får en frukt till mellanmål och att vi hade kunnat stanna till och äta, men hon ville inte ha någon banan. Hon ville inte ha någon majskrok. Så vi åkte vidare till Barnens Hus och jag ammade snabbt i bilen innan vi gick in. Hittade en ny flaska då den förra gick sönder. Hann bara rulla från parkeringen sen så sov hon igen och vaknade inte förrän flera timmar senare då vi bar in henne i hallen.

Så kvällen gick i trötthetens tecken. Vi åt middag allihopa, busade en liten liten stund. Sen var det dags för kvällsgröt. Inte bra att mamma gick. Inte bra att mamma gick förbi med katterna. Absolut inte bra när mamma försvann in i vardagsrummet. Redan vid 22 somnade hon i min famn, mammas goa ängel. Underbaraste gumman. Hon ville vara nära ikväll. Kompensera för tiden borta och bilstolen.

Gubben somnade en stund senare så här sitter jag i natten och ser tv.
Avslutar med en gratulation till de nyblivna föräldrarna inom släkten, min mans systerdotter. De fick en pojke i fredags såg jag på webbisarna idag.

Nu har jag bestämt mig för att gå vidare och jag får visa mig stark fast jag vacklar ibland. Det får vi alla göra. Bästa vägen upp är hellre att bryta ihop än bita ihop. Nu var det absolut inte så idag, men efter ett långt samtal kom vi på oss att vi ska köra "plåstereffekten". Bära eller brista. Imorgon ringer jag kk.

1 kommentar: